تهیه کیک قهوه بدون فر


کیک قهوه بدون فر یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که برای پخت آن نیاز به فر نیست و خیلی راحت و سریع می‌توانید آن را در قابلمه و روی حرارت گاز آماده و تهیه کنید این کیک بافتی سبک و نرم دارد و برای پذیرایی مناسب است.

مواد لازم کیک قهوه بدون فر
آرد ۲ لیوان دسته دار
شکر ۱ لیوان
تخم مرغ ۴ عدد
شیر ولرم ۱ لیوان
روغن مایع نصف لیوان
بکینگ پودر ۱ قاشق غذا خوری
وانیل ۸/۱ قاشق چای خوری
پودر قهوه فوری ۳ قاشق غذا خوری

طرز تهیه کیک قهوه بدون فر

مرحله ۱: تهیه مخلوط روغن و شکر

برای طرز تهیه کیک قهوه بدون فر ابتدا مقداری روغن مایع را داخل یک ظرف بریزید و سپس شکر را به آن اضافه کنید و با همزن برقی به مدت تقریباً ۴ دقیقه خوب هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و شکر در روغن حل شود و بافت یکدست، سفید رنگ و کشداری تشکیل شود.

مرحله ۲: اضافه کردن تخم‌مرغ به مخلوط

سپس تخم مرغ‌ها را یکی یکی به مخلوط مواد اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ ترکیب مواد را تقریباً به مدت یک دقیقه هم بزنید تا تخم مرغ‌ها از لختگی خارج شوند و کاملاً با بقیه مواد مخلوط شوند و بافت آن‌ها یکدست و کرم رنگ شود.

مرحله ۳: افزودن عصاره وانیل و همزدن مواد

بعد وانیل را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها را بگیرد سپس با لیسک اطراف ظرف را تمیز دورگیری کنید و دوباره مخلوط را هم بزنید تا همه مواد کاملا با هم ترکیب و یکدست و صاف شوند.

مرحله ۴: ترکیب شیر و آرد با مخلوط اصلی

سپس شیر را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند و بعد آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود و سپس بکینگ پودر را به آن اضافه کنید و با هم ترکیب کنید.

مرحله ۵: ادغام پودر قهوه با ترکیب آرد

بعد مقداری پودر قهوه را هم به ترکیب آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید و با هم مخلوط کنید سپس ترکیب تشکیل شده را ۲ تا ۳ بار الک کنید تا بافت آن صاف و یکدست شود و سپس ترکیب آرد را در چند مرحله و کم کم به مخلوط مواد اضافه کنید.

مرحله ۶: نهایی کردن مخلوط

مرحله ۵: ادغام پودر قهوه با ترکیب آرد

بعد مقداری پودر قهوه را هم به ترکیب آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید و با هم مخلوط کنید سپس ترکیب تشکیل شده را ۲ تا ۳ بار الک کنید تا بافت آن صاف و یکدست شود و سپس ترکیب آرد را در چند مرحله و کم کم به مخلوط مواد اضافه کنید.

مرحله ۶: نهایی کردن مخلوط

بعد از اضافه کردن آرد به مخلوط مواد همزمان مخلوط را با لیسک به شکل دورانی و به آرامی هم بزنید تا همه مواد با هم خوب مخلوط و یکدست شوند و آرد داخل مخلوط به شکل گلوله باقی نماند و مخلوط تشکیل شده خیلی سفت یا خیلی شل نباشد.

مرحله ۷: آماده‌سازی قابلمه و گرم کردن آن

سپس در یک قابلمه مقدار کمی روغن بریزید و کف و دیواره‌های آن را کاملاً چرب کنید و بعد روی حرارت ملایم گاز شعله پخش‌کن قرار دهید و قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم خوب گرم شود.

مرحله ۸: پخت کیک در قابلمه با حرارت ملایم

بعد مایه کیک را داخل قابلمه ریخته و با یک دم‌کنی در ظرف را محکم ببندید و اجازه دهید تا کیک به مدت تقریبا ۴۰ تا ۵۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزد و بعد از آن با یک سیخ چوبی یا خلال دندان میزان پخت کیک را اندازه گیری و تست کنید.

مرحله ۹: تست میزان پخت کیک

بعد از ۴۰ دقیقه در قابلمه رو باز کنید و یک سیخ چوبی یا خلال دندان را در کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته شده و آماده است و سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۰: آماده‌سازی فر و قالب کیک

اگر خواستید کیک را در فر بپزید داخل قالب مورد نظر را با روغن مایع یا کره چرب کنید و یا کاغذ روغنی در قالب قرار دهید و سپس مایع کیک را در قالب بریزید و قالب کیک را در طبقه وسط فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله ۱۱: تنظیم دمای فر و پخت کیک در فر

سپس دمای فر را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا کیک به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه در فر بپزد و سطح آن طلایی رنگ شود در ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود و شکل و ظاهر آن خراب می‌شود.

مرحله ۱۲: خنک کردن و جدا کردن کیک از قالب

بعد از این که کیک خوب پخت قالب را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا کمی خنک شود و سپس با یک چاقوی تیز لبه‌های کیک را از کناره‌های قالب جدا کنید و کیک را به آرامی از داخل قالب بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۱۳: تزئین اولیه کیک با خامه یا شکلات

اگر داخل قابلمه کیک را پختید قابلمه را برگردانید تا کیک به شکل قالبی و کامل از قابلمه خارج شود و سپس در ظرف دیگری بگذارید بعد به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید روی کیک را با مقداری خامه فرم گرفته و یا شکلات ذوب شده تزئین کنید.

مرحله ۱۴: تزئین نهایی و سرو کردن کیک

سپس روی آن را با پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق خرد شده، خلال بادام یا شکلات چیپسی و پودر قهوه تزئین کنید و بعد کیک قهوه را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید و چند برش از آن را داخل ظرف مناسب بچینید. در آخر کیک قهوه را به عنوان یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای یا قهوه و نسکافه سرو کنید.

 

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.